Sök:

Sökresultat:

32 Uppsatser om Läsa med flyt - Sida 1 av 3

Saga, film eller upplevelse? Elevers berÀttande mot sprÄkutveckling

Studien bygger pÄ antagandet att det Àr bra för eleven att berÀtta mycket. Mycket berÀttande leder till att eleverna fÄr ett större ordförrÄd, ett tydligt tal, stark sjÀlvkÀnsla, glÀdje till sprÄket och förmÄgan att strukturera ett material i huvudet. BerÀttarförmÄgan Àr i stÀndig tillvÀxt och flytet i talet vÀxer med antalet gÄnger eleven berÀttar. Mycket berÀttande leder till att eleverna hela tiden utvecklar sitt sprÄk och berÀttande. Syftet med arbetet Àr att undersöka olika former av berÀttande och jÀmföra vilken sorts berÀttande som visar mest berÀttande och mest flyt i tal.

LĂ€s med flyt! : - en studie av elevers tidiga utveckling av avkodning

Syftet med detta arbete Àr att studera elevers tidiga utveckling av förmÄgan att avkoda text och attbeskriva huvudtyper av olika utvecklingsvÀgar. FrÄgor som besvaras Àr vilka steg som kanidentifieras i utvecklingen av förmÄgan av avkoda text i den tidiga lÀsutvecklingen i Ärskurs ettoch tvÄ samt vilka huvudtyper av utvecklingsvÀgar som kan identifieras. För att svara pÄ dessafrÄgor har 46 elevers tidiga lÀsning analyserats vid tre tillfÀllen under ett Är. Vid lÀsningenanalyseras fyra olika aspekter av lÀsande. Dessa Àr ljudning, korrigering, avvikelse och förstÄelse.Fyra olika utvecklingsvÀgar har identifierats.

Tjejer med flyt : En flytvÀst för kvinnor

Denna rapport redovisar examensarbetet ?Tjejer med Flyt? vid Innovations- och designingenjörsprogrammet pÄ Karlstads universitet. Arbetet omfattar 20p per student och innefattar alla steg i produktutvecklingen frÄn projektbestÀllning till fÀrdig prototyp.Projektet har utförts i samarbete med Baltic Safety Produkts AB. Företaget Àr europaledande inom flytvÀsttillverkning och har identifierat ett behov pÄ marknaden av flytvÀstar utformade för kvinnor.Uppdraget har varit att ta fram ett förslag pÄ en dammodell till Baltics sortiment av flytvÀstar. Produkten avser ett allroundflytplagg i 50 N klassen, storlek M, 50-70kg.

HusbÄtar : framtidens boende med flyt

Examensarbete om moderna husbÄtar med Sverige som utgÄngspunkt..

"Han lÄter svensk" : En undersökning av svenskfödda lyssnares upplevelse av andrasprÄkstalares uttal

Uppsatsen bygger pÄ en undersökning dÀr ett eventuellt samband mellan svenskfödda lyssnares Àr upplevelse av vad som ett begripligt och lyssnarvÀnligt uttal hos andrasprÄkstalare, och durationen av de lÄnga ljuden i betonade stavelser hos andrasprÄkstalare utreds. En lyssnargrupp bestÄende av 20 personer med svenska som förstasprÄk fick lyssna pÄ inspelningar av 6 andrasprÄkstalare som utifrÄn en bild och tio stödord skapade en berÀttelse. Lyssnarna betygsatte sedan talarnas uttal pÄ skala frÄn 1 till 6 utifrÄn kriterierna begriplighet och lyssnarvÀnlighet, och vid sidan av betygen gav de Àven skriftliga kommentarer om var och en av de sex talarna.           För att kunna bedöma och jÀmföra hur vÀl talarna lyckades realisera den komplementÀra lÀngden anvÀndes talanalysprogrammet Praat. Undersökningen kan inte pÄvisa nÄgot samband mellan lyssnarnas betyg och talarnas förmÄga att realisera den komplementÀra lÀngden, men detta kan hÀnga samman med metodologiska problem.

HusbÄtar - framtidens boende med flyt

Examensarbete om moderna husbÄtar med Sverige som utgÄngspunkt. .

Ett kÀrleksbrev till hantverket

Where is technology heading? And how will our behaviors towards these new innovations look? This project questions the direction of ?beyond smart? products, through scenarios within our everyday life. The work is both critical and speculative. Speculative in the sense that it is speculating in how a future scenario with ?beyond smart? products would look like.

LÀrares bedömning av lÀsförmÄgans utveckling i arbetet med ASL

Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna som arbetar med ASL bedömer att elevernas lÀsförmÄga utvecklas i arbete med metoden. LÀsförmÄgan definieras utifrÄn de fem dimensionerna vilka Àr fonologiskmedvetenhet, ordavkodning, lÀsförstÄelse, flyt i lÀsningen och lÀsintresse. Studien genomfördes med ett kvalitativt elektroniskintervjudokument som metod. Nio svar har analyserats varav tre pÄ djupet. Resultatet i studien visar pÄ att pedagogerna i stora drag Àr positiva till att metoden ASL bidrar till utvecklingen av elevers lÀsförmÄga.

Hur fĂ„r vi elever att lĂ€sa med flyt? Åtta specialpedagogers/speciallĂ€rares uppfattningar om lĂ€sflyt

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur Ätta specialpedagoger/speciallÀrare arbetar med elever som inte nÄtt kunskapskravet att lÀsa med flyt i Är 3.Teori:Studien Àr inspirerad av en hermeneutisk ansats. Inom hermeneutiken handlar det om att tolka och förstÄ. Det Àr av vikt att medvetandegöra forskarens förförstÄelse vid tolkning av resultatet. För att fÄ en förstÄelse för helheten krÀvs en förstÄelse av delarna, som i sin tur krÀvs för en förstÄelse av helheten. Metod:Detta Àr en kvalitativ studie med intervjuer som redskap, som har gjorts pÄ Ätta specialpedagoger/speciallÀrare i tvÄ kommuner i södra Sverige.

Flyt tillsammans : Emotionell gemenskap i kooperativa spel

Studien undersöker kÀnslomÀssiga reaktioner vid kooperativt spelande, vilka som Àr gemensamma för bÄda spelarna och hur de pÄverkas av hur svÄrt spelet Àr. Arbetet utgick frÄn studier av spelares emotionella reaktioner pÄ spel och teorierna om Flow. Spelet Sanctum anvÀndes i en serie tester dÀr mÀtningar utfördes pÄ tvÄ spelare med hjÀlp av rapportformulÀr, pulsmÀtare och hjÀrna-till-datorgrÀnssnittet Emotiv EPOC. Studien fann att spelarna ibland upplevde samma kÀnslor nÀr de spelade tillsammans och att den ökade svÄrighetsgradens huvudsakliga effekt var att förÀndringarna i kÀnslorna blev skarpare och större. Det tycktes huvudsakligen vara motgÄngar som splittrade spelarnas upplevelser.

En storstadsförsamlings diakonala arbete i början av 2000-talet : stabilitet och förÀndring

Syftet med interventionsstudien Àr att bidra med kunskapsutveckling kring arbetssÀtt för att utveckla elevers förmÄga att skriva med flyt. Studiens syfte Àr ocksÄ att undersöka om det finns samband mellan ordavkodning/lÀshastighet och skrivflyt.Interventionen genomförs i klassundervisningen i skolÄr 1 och 2. Under tio tillfÀllen skriver eleverna i sina tankeböcker. Dockan Mini, som Àr huvudpersonen i klassens lÀsebok, ger skrivuppdrag som diskuteras innan eleverna börjar skriva. Vid tre olika tillfÀllen mÀts skrivflytet genom att eleverna fÄr skriva en text till en bild.

?Jag förstÄr inte! Kan du hjÀlpa mig?? En studie om Ätta lÀrares syn pÄ lÀsundervisning och lÀsutveckling

Syftet med studien Àr att undersöka hur Ätta lÀrare i Ärskurserna tre och fyra pÄ fyra olika skolor arbetar med lÀsundervisning och lÀsutveckling. Ytterligare ett syfte Àr att se om det finns skillnader mellan Ärskurs tre och fyra i deras syn pÄ arbetet med lÀsundervisning och lÀsutveckling. Den metod som anvÀnds till studien Àr intervjuer. Resultaten visar att lÀrarna anvÀnder sig av i stort sett samma metoder i sin undervisning dÄ sju av lÀrarna till exempel har höglÀsning med sina elever. En skillnad mellan lÀrarna i Ärskurs tre och fyra som framkom under intervjuerna var deras olika förvÀntningar pÄ sina elever.

Kan du lÀsa om du inte förstÄr vad du lÀser? : En studie kring hur lÀrare i Ärskurs ett till tre beskriver lÀsförstÄelse

Syftet med studien Àr att undersöka hur sex lÀrare i Ärskurs ett till tre beskriver sitt arbete med lÀsförstÄelse samt betydelsen av att ha en god lÀsförstÄelse. En kvalitativ metod har anvÀnts i form av intervjuer med de sex lÀrarna, vilka alla Àr behöriga att undervisa i Àmnet svenska. Datamaterialet har analyserats med utgÄngspunkt i ett fenomenologiskt perspektiv dÀr vi utgÄtt ifrÄn de tvÄ frÄgestÀllningarna:? Hur beskriver sex lÀrare i Ärskurs ett till tre att de arbetar med lÀsförstÄelse?? Hur beskriver de sex lÀrarna lÀsförstÄelsens betydelse för eleverna?Resultatet av studien visar att lÀrarna arbetar med lÀsförstÄelse i olika stor omfattning men alla understryker vikten av att lÀsa med förstÄelse och inte enbart med flyt. LÀrarna anser att lÀsförstÄelse Àr essentiellt för att eleverna ska kunna fungera i dagens informationssamhÀlle, men Àven för deras vidare utbildning och yrkesval.

Skrivflyt : en interventionsstudie i klassundervisningen

Syftet med interventionsstudien Àr att bidra med kunskapsutveckling kring arbetssÀtt för att utveckla elevers förmÄga att skriva med flyt. Studiens syfte Àr ocksÄ att undersöka om det finns samband mellan ordavkodning/lÀshastighet och skrivflyt.Interventionen genomförs i klassundervisningen i skolÄr 1 och 2. Under tio tillfÀllen skriver eleverna i sina tankeböcker. Dockan Mini, som Àr huvudpersonen i klassens lÀsebok, ger skrivuppdrag som diskuteras innan eleverna börjar skriva. Vid tre olika tillfÀllen mÀts skrivflytet genom att eleverna fÄr skriva en text till en bild.

Hur lÀr man barn att lÀsa? : En jÀmförelse mellan erfarna och nyutexaminerade lÀrares arbetssÀtt

Syftet med detta arbete var att undersöka hur verksamma lÀrare lÀr barn att lÀsa. Arbetet grundades i en undersökning av nyutexaminerade lÀrare och lÀrare som har varit verksamma i mÄnga Är. Undersökningen har utförts genom intervjuer av fyra verksamma lÀrare, tvÄ nyutexaminerade och tvÄ erfarna. Skillnaderna mellan de nyutexaminerade och erfarna lÀrarna visade sig inte vara sÄ stora och deras arbetssÀtt har liknande prioriteringar. Resultatet av detta arbete visade att det inte finns nÄgot rÀtt sÀtt eller nÄgon enskild rÀtt metod att anvÀnda nÀr man lÀr barn att lÀsa.

1 NĂ€sta sida ->